<$BlogRSDUrl$>

پارسانوشت

بلاگ یا رسانه "پارسا صائبی" در مورد سیاست، اجتماع، فرهنگ، علم و تکنیک و گهگاه موضوعات مورد علاقه دیگر

توضیحات نو


دوستان لطفاً بنده را از منتشر كردن كامنت با نامهای ناشناخته (بی‌نام یا ناشناس و ...) یا بدون ارجاع به یك ایمیل واقعی معذور بدارید. واقعاً كامنتهای این چنینی را صرفنظر از اینكه چه نوشته باشند و محبت و لطفشان شامل حال بنده هم شده باشد، منتشر نخواهم كرد و اساساً نخوانده پاك خواهم كرد. گفتم كه گاه دوستان دور و نزدیك اهل رودربایستی نباشند، صادقانه بیایند حرفشان را هرچه كه هست بزنند و هر انتقاد و اعتراضی هم دارند شخصاً لطف كنند مطرح كنند و با هم گفتگو كنیم. خوب اشتباه و ایراد هم حتماً دارم و خواهم پذیرفت، ممنونتان هم خواهم شد. دیگرانی هم كه ممكن است حقوق بگیر جایی باشند وقت خودشان را پای كامنت‌گیر وبلاگ بنده حقیر تلف نكنند كه كامنت آنها را همانطور كه در بالا عرض شد، نخوانده پاك خواهم كرد و تحت هیچ شرایطی كامنت از فرد بی‌نام و ناشناس و بدون ارائه ایمیل واقعی منتشر نخواهم كرد. در غیر این صورت اگر هر نوع انتقاد و نقد تندی هم به نوشته بنده یا اساساً خود بنده و عقایدم و نه شخص سوم داشته باشید، تنها كافی است نام خودتان یا یك ایمیل واقعی از خود را مشخص كنید و بلادرنگ نظرتان را منتشر خواهم كرد.

 


بلاگ​چرخان


بلاگ چرخان حاوی وبلاگهایی است که میخوانم یا به پارسانوشت لینک داده​اند (یا هردو):

 

 

آرشيو

 

04/01/2004 - 05/01/2004 05/01/2004 - 06/01/2004 06/01/2004 - 07/01/2004 07/01/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 09/01/2004 10/01/2004 - 11/01/2004 11/01/2004 - 12/01/2004 12/01/2004 - 01/01/2005 01/01/2005 - 02/01/2005 02/01/2005 - 03/01/2005 03/01/2005 - 04/01/2005 04/01/2005 - 05/01/2005 05/01/2005 - 06/01/2005 06/01/2005 - 07/01/2005 07/01/2005 - 08/01/2005 08/01/2005 - 09/01/2005 09/01/2005 - 10/01/2005 10/01/2005 - 11/01/2005 11/01/2005 - 12/01/2005 12/01/2005 - 01/01/2006 01/01/2006 - 02/01/2006 02/01/2006 - 03/01/2006 03/01/2006 - 04/01/2006 04/01/2006 - 05/01/2006 05/01/2006 - 06/01/2006 06/01/2006 - 07/01/2006 07/01/2006 - 08/01/2006 08/01/2006 - 09/01/2006 09/01/2006 - 10/01/2006 10/01/2006 - 11/01/2006 11/01/2006 - 12/01/2006 12/01/2006 - 01/01/2007 01/01/2007 - 02/01/2007 02/01/2007 - 03/01/2007 03/01/2007 - 04/01/2007 04/01/2007 - 05/01/2007 05/01/2007 - 06/01/2007 06/01/2007 - 07/01/2007 07/01/2007 - 08/01/2007 08/01/2007 - 09/01/2007 08/01/2008 - 09/01/2008 09/01/2008 - 10/01/2008 10/01/2008 - 11/01/2008 11/01/2008 - 12/01/2008 12/01/2008 - 01/01/2009 01/01/2009 - 02/01/2009 02/01/2009 - 03/01/2009 03/01/2009 - 04/01/2009 04/01/2009 - 05/01/2009 05/01/2009 - 06/01/2009 06/01/2009 - 07/01/2009 07/01/2009 - 08/01/2009 08/01/2009 - 09/01/2009 09/01/2009 - 10/01/2009 10/01/2009 - 11/01/2009 11/01/2009 - 12/01/2009 12/01/2009 - 01/01/2010 01/01/2010 - 02/01/2010 02/01/2010 - 03/01/2010 03/01/2010 - 04/01/2010 04/01/2010 - 05/01/2010 05/01/2010 - 06/01/2010 06/01/2010 - 07/01/2010 07/01/2010 - 08/01/2010 08/01/2010 - 09/01/2010 09/01/2010 - 10/01/2010 10/01/2010 - 11/01/2010 11/01/2010 - 12/01/2010 12/01/2010 - 01/01/2011 02/01/2011 - 03/01/2011 03/01/2011 - 04/01/2011 04/01/2011 - 05/01/2011 05/01/2011 - 06/01/2011 06/01/2011 - 07/01/2011 07/01/2011 - 08/01/2011 09/01/2011 - 10/01/2011 10/01/2011 - 11/01/2011 11/01/2011 - 12/01/2011 12/01/2011 - 01/01/2012 01/01/2012 - 02/01/2012 02/01/2012 - 03/01/2012 03/01/2012 - 04/01/2012 04/01/2012 - 05/01/2012 05/01/2012 - 06/01/2012 07/01/2012 - 08/01/2012 08/01/2012 - 09/01/2012 09/01/2012 - 10/01/2012 11/01/2012 - 12/01/2012 12/01/2012 - 01/01/2013 01/01/2013 - 02/01/2013 02/01/2013 - 03/01/2013 03/01/2013 - 04/01/2013 05/01/2013 - 06/01/2013 06/01/2013 - 07/01/2013 09/01/2013 - 10/01/2013

 


آرشیو فانوس قدیم
آرشیو فانوس نو

ParsaSaebi[at]Yahoo.co.uk

© استفاده از مطالب اين وبلاگ با دادن لینک و ارجاع به نوشته، بلامانع است



 

Sunday, February 26, 2012


كشكول اسكاری، نگاهی به برندگان احتمالی


تا ساعاتی دیگر مراسم اسكار شروع خواهد شد و همه مشتاق شنیدن نام "جدایی" هستیم و بی صبرانه آرزومندم كه كام ما امشب تلخ نشود و خیلی امیدواریم كه چنین باشد.

اما راجع به بقیه فیلمهایی كه دیده ام بخواهم قدری تندتند و خیلی تلگرافی حرف بزنم، هردو فیلم آرتیست و هیوگو خیلی خوب بودند و گویی نوعی هماهنگی میان آندو بود برای ادای دین به سینما و دو مقطع مهم در تاریخ صنعت سینما.

هیوگو با پلاتی كه خیلی عالی نیست اما هوشمندانه نوشته شده از كنار جریان زندگی یك پسربچه یتیم ساكن ایستگاه قطار پاریس ناگهان وارد بخشی از زندگی ژرژ ملیس نابغه تاریخ سینما كه از برادران لومیر الهام گرفت و با تجربه خود در شعبده بازی و سرگرمیهای روی صحنه، طراحی صحنه و تروكاژهای سینمایی را برای بار اول و با قدرت تمام وارد صنعت سینما كرد و بعداً هم تنها بدلیل جنگ جهانی اول ورشكست شد. مارتین اسكورسیزی برای ادای دین به او و ادای دین به سینمای سه بعدی شاهكاری اتفاقاً در طراحی صحنه و فیلمبرداری خلق كرده كه جدای از داستان نه چندان عالی گویی فیلمنامه را برای اینكار نوشته است.

همینطور در آرتیست كه مقطع مهمی كه در آن المان صدا وارد هالیوود و صنعت سینما میشود به تصویر درآمده است و فیلم بشدت در عین سادگی و صامت بودن تاثیر گذار است. گویی كه نوعی هماهنگی میان ایندو فیلم برقرار شده است كه نشان دهند سینما در حال سپری كردن یك دوره تحول دیگر است و چرخش به سمت سینمای سه بعدی و در این تحول ممكن است عده زیادی "آرتیست" و كارگردان در حد بزرگان فعلی سینما در این موج دوام نیاورند. كاش وقت بود كه این مطلب را بیشتر میشكافتم.


فیلم The Help (خدمتكار) از نظر مضمون و ساخت خیلی زیبا و انسانی بود و به نظرم جایزه را از دیدگاه حقوق بشری باید به این فیلم كه تصویرگر رنج سیاهان آمریكا در دهه پنجاه و شصت بوده (و البته گرفتاری های مشابه و ملموس آن در حوزه های مشابه به نحو دیگری ادامه دارد) داد.

نیمه‌شب در پاریس واقعاً یك شاهكار از دید طرح داستان است و مساله نوستالژیای نویسندگان را به چالش میكشد، فیلم پراز حرافی و كسالت باری است اما وودی آلن هرچقدر فیلم ضعیف هم بسازد دیدنی و پر از نكته های روانكاوانه و روانشناسانه است كه نمیشود هیچكدام از آنجا را جدی نگرفت.

از شهرت بیخودی جرج كلونی (بخشی به خاطر چهره جذاب و استخوان بندی درشت صورت او در نزد دختران و خانمها) زیاد خوشم نمی آید (كه خوب لابد بخشی از آن هم حسادت باشد!) اما با دیدن "فرزندان" (The decendants) و داستان دلنشین و البته تلخ آن، مسحور بازی بسیار عالی جرج كلونی شدم كه بحق بهترین بازی عمرش را انجام داده است، برد پیت در مانی بال هم خیلی خوب بود.

مریل استریپ هم كه جایزه را خواهد برد و البته خیلی خوب بازی كرد اما فیلم بانوی آهنین اصلاً در مقایسه با چیزی كه میتوانست باشد (مثلاً آخرین سخنرانی پادشاه، نمونه بریتیش مشابه) خوب نبود و تولیدی كم بودجه و سرهم بندی شده بود. اما خوب مریل این بانوی مسن دست بردار نیست و عالی بازی میكند و كنار برو هم نیست متاسفانه!

متاسفانه از نه فیلمی كه گری اولدمن بازی كرده (Tinker Tailor Soldier Spy) خیلی خوشم آمد نه از بازی خود او به عنوان یك جاسوس پوكر فیس! فیلم جاسوسی در نهایت فیلم است و قرار نیست بازی كاسپاروف كارپف را آدم به عنوان یك خوره شطرنج نگاه كند، تازه بدتر از آن حتی یك جمله از این فیلم را كسی نباید از دست بدهد و تمام صحنه ها را باید شش دانگ با دقت بسیار زیاد و هوشمندی فراوان نگاه كند كه ماجرا را آنهم در آخر فیلم بفهمد چه شد. بیشتر بدرد تست هوش میخورد و این نامش هنر هفتم نیست كه دلت با فیلم باشد و نكته‌ای با هوشمندی بتو بدهد. البته كسانی كه از این ژانر خوششان می آید، خیلی علاقمندی نشان داده اند. شاید منصفانه بگویم با اینكه به فیلمهای پلیسی و جاسوسی نسبتاً علاقمندم از این فیلم سرد و تست هوش كه میخواست در چشم آدم فرو كند، خوشم نیامد.

از میان ژانرهای حادثه ای متاسفانه بازی خوب رایان گاسلینگ كانادایی در فیلم رانندگی (Drive) كه در گولدن گلوب دیده شده بود، اینجا دیده نشد. كسانی كه علاقمند به تعقیب و گریز و مافیایی هستند این فیلم را ببینند، بازی گاسلینگ عالی بود. البته این تیپها به شخصیت خود بازیگر هم نزدیك است.

فیلم تن تن در عین پرخرج بودن و بسیار جذاب بودن یك فاجعه ملی (!) برای تن‌تن دوستان بود و همان بهتر كه حتی یك جایزه هم در زمینه موسیقی نگیرد و آنرا بدهند به آرتیست! اسپیلبرگ با همه احترامی كه دارد دنبال تجارتی كردن برای تن تن دو و سه رفت متاسفانه و بد كرد به هرژه فقید (هرچند كارهای جان ویلیامز را دوست دارم اما كارهای آرتیست بیشتر و بهتر بود).

وقتی تا اسكار نمانده و حرف برای نوشتن زیاد است. همه امیدواریم اصغر فرهادی با دو دست پر از تثاتر كداك در كنار لیلی حاتمی و پیمان معادی برگردد. در عین شانس بسیار بالا برای اسكار اول و شانس حدود سی درصد برای اسكار دوم (كه به احتمال زیاد نصیب وودی آلن غایب (!) خواهد شد) فراموش نباید كرد كه تا اینجا آمدن هم افتخار بزرگی بوده و دنبال "چهار هیچ زدن" تیم پرتغال و برزیل نباید باشیم! بیصبرانه متنظر شیرینكاریهای بیلی كریستال - كه خودش را اینبار در فیلمهایی مانند آرتیست بصورت صامت و سیاه و سفید و در هیوگو شاید بصورت اغراق آمیز و كمدی سه بعدی یا قدیمی در فیلمای ژرژ ملیس در "سفر به كره ماه" مونتاژ خواهد كرد! - خواهیم ماند.

Labels:

0 Comments | | Permalink

_______________________________________________